شاگردان  خلاق در جوزجان  اختراعات و تجربه  های علمی شانرا به  نمایش گذاشتند.

شاگردان 8 مکتب دولتی و2 مکتب خصوصی که تعداد شان به یک صد تن می رسد در این نمایشگاه اختراعات و تجربه های علمی شانرا به نمایش گذاشتند و خواهان همکاری دولت در زمینه گسترش فعالیت های شان شدند. شماری از  شاگردان در این نمایشگاه که برای یک روز در لیسه ابن یمین شهر شبرغان […]

شاگردان 8 مکتب دولتی و2 مکتب خصوصی که تعداد شان به یک صد تن می رسد در این نمایشگاه اختراعات و تجربه های علمی شانرا به نمایش گذاشتند و خواهان همکاری دولت در زمینه گسترش فعالیت های شان شدند.
شماری از  شاگردان در این نمایشگاه که برای یک روز در لیسه ابن یمین شهر شبرغان برگزارشده بود می گویند، برگزاری این نمایشگاه ها استعداد وتوانایی های ذهنی آنها را بالا می  برد تا بیشتر دست به اختراعات و خلاقیت های تازه  بزنند.
حبیب الله یکی از شاگردان مکتب هزار فامیلی  در شهر شبرغان مرکز جوزجان می گوید ، دستگاهی را ساخته است که با جذب  انرژی از طبیعت نور تولید می کند که انعکاس نور آن قابلیت روشن ساختن چندین عدد گروپ را دارد.
به گفته او در گذشته و در حال حاضر افغانستان نیازمندی های مورد نیازخود را درعرصه های مختلف ازکشور خارجی وارد می کند اگر از توانایی ظرفیت های موجود استفاده درست صورت گیرد در کنار رفع  نیازمندی ها افغانستان عضو کشور های خلاق وپیش رفته خواهد شد.
وی می افزاید،انتظار روزی را می کشد که در رقابت های جهانی ریکاردی را به نام افغانستان ثبت کند.
محمد پرویز رحیم مدیر عمومی مرکز ساینس ریاست معارف جوزجان می گوید، این نمایشگاه به منظوربلند بردن سطح کارهای علمی شاگردان مکاتب راه اندازی شده است که هدف از راه اندازی این نمایشگاه ارتقای ظرفیت وانتخاب چهره های خلاق است.
به گفته مدیرعمومی مرکزساینس ریاست معارف جوزجان،تداوم و برگزاری این گونه نمایشگاه ها شاگردان را برای رقابت های ملی وبین المللی آماده می کند که افتخار بزرگ به دولت و مردم افغانستان خواهد بود.
محمد طاهر جواد، رییس معارف جوزجان می گوید،در این نمایشگاه 50 پروژه در بخش های فزیک ،ساینس و ریاضیات به نمایش گذاشته شده است که خلاقیت های شاگردان 8 مکتب دولتی و 2 مکتب خصوصی را به نمایش می گذارد.
به گفته رییس معارف جوزجان،تلاش ها به منظوربرگزاری نمایشگاه ها درسطح مرکز و ولسوالی ها جریان  دارد که در دور بعدی  شاگردان  دختر اختراعات و تجربه های علمی شانرا به نمایش خواهند گذاشت.
آقای جواد می افزاید، امارت اسلامی در حمایت از معارف قرار دارد و بودجه مخصوصی را برای شاگردان خلاق اختصاص خواهد داد.
شماری از خانواده ها برگزاری چنین برنامه ها را به  منظور ارتقای  ظرفیت و توان مند سازی شاگردان مکاتب سود مند می خوانند و برتداوم  و برگزاری این گونه نمایشگاه ها تاکید می نمایند.
۱۱/۹۲۰۲۱م:۶/۴/۱۴۴۳هق