سفر وزیر مهاجرین و عودت کنندگان به غور

۱۴۰۰/۱۱/۲۱ وزیر مهاجرین و عودت کنندگان امارت اسلامی، نخستین وزیری است که پس از حاکمیت امارت، امروز به ولایت غور سفر کرد. به همین مناسبت مسوولان محلی امارت اسلامی، علما، و شماری از ساکنان این ولایت، طی یک مراسم از سفر وزیر مهاجرین استقبال نمودند. برنامه با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز، و سپس […]

۱۴۰۰/۱۱/۲۱

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان امارت اسلامی، نخستین وزیری است که پس از حاکمیت امارت، امروز به ولایت غور سفر کرد.

به همین مناسبت مسوولان محلی امارت اسلامی، علما، و شماری از ساکنان این ولایت، طی یک مراسم از سفر وزیر مهاجرین استقبال نمودند.

برنامه با تلاوت آیات کلام الله مجید آغاز، و سپس مفتی مولوی عبدالهادی امین؛ رییس استخبارات غور،  به وزیر مهاجرین و هیأت همراه شان خوش آمدید عرض کرده گفت: در چنین اوضاعی جویای حال ملت از سوی مقام ها قابل قدر است.

رییس استخبارات غور در ضمن گفت که یگانه عوامل مهاجرت در این ولایت، چالش های اقتصادی است.

وی عواملی؛ چون عدم مواصلات معیاری، کوهستانی بودن، زمستان های طویل المدت و سرمای شدید، را از عمده ترین مشکلات مردم این ولایت خواند.

به گفته رییس استخبارات غور، بیش از هفت هزار مهاجر از ولسوالی ها به مرکز این ولایت بسر می برند و وضعیت اقتصادی شأن وخیم است.

به گفته مولوی عبدالهادی، بیست تا سی هزار غوری، در هرات، یک هزار الی دو هزار در  قندهار و به همین ترتیب شمار زیادی از مردم غور به ولایت های سرپل، فاریاب، هلمند و ولایت های دیگر  و همچنان خارج از مرزها مهاجر اند.

وی با تذکر اینکه مهاجرین در مرکز این ولایت، با فقر شدید بسر می برند و حتی نیازمند تامین مواد اولیه می باشند، گفت: از مسوولان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می خواهیم، تا به مشکلات این قشر رسیدگی شوند.

رییس استخبارات غور، همچنان می گوید که مهاجرینی که می خواهند از ولایات دیگر و خارج از کشور عودت کنند، نیاز به مساعدت دارند.

در همین حال شیخ محمود ذاکر که این هیأت را همراهی می کرد، فتح امارت اسلامی را به مردم غور تبریک گفته و از مردم خواست تا این نعمت الهی را شکر گزار باشند.

وی می گوید همانطوری که در مبارزه میدانی در مقابل اشغال گران پیروز شدیم، در برابر بحران و تحریم های اقتصادی نیز قد علم خواهیم کرد.

به همین ترتیب الحاج خلیل الرحمن حقانی وزیر مهاجرت و عودت کنندگان امارت اسلامی، در این مراسم سخنرانی کرد.

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان، فتح و پیروزی امارت اسلامی را نتیجه جهاد مردم افغانستان خوانده و مردم را به وحدت و همبستگی فرا خواند.

وزیر مهاجرین گفت که همه افغان و مسلمان هستیم و پس باید از تفرقه دوری کرده و مشت واحد در برابر اشغالگران و ظالمان باشیم.

آقای حقانی استقلال افغانستان را نتیجه وحدت و یکپارچگی و جهاد گفت.

وی می گوید که مسوولان امارت اسلامی بدون وقفه در زمان رسمی و غیر رسمی در خدمت ملت خویش می باشند و تطبیق شرعیت اسلامی از آرمان های ماست.

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان در ارتباط به مساعدت ها برای مهاجرین گفت که توزیع کمک ها برای مهاجرین روی دست است و از سوی مسوولان محلی به شکل شفاف برای مهاجرین رسیدگی خواهد شد.

وی اضافه کرد که امکانات ریاست های مهاجرین ولایات را بر آورده و زمینه عودت مهاجرین داخلی و خارجی را مساعد خواهند کرد.

گفتنی است که حاجی خلیل الرحمن حقانی نخستین وزیر نظام امارت اسلامی است که پس از تسلط این نظام بر افغانستان، به ولایت غور سفر نموده است.